کد مطلب:193194 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:40

مراد از نعیم در فرمایش خدا: «سپس در آن روز (همه ی شما) از نعمتهائی...» چیست؟
1- عبدالله بن نجیح گوید: به امام صادق - علیه السلام - گفتم: معنی فرمایش خدا: (ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم) [1] «سپس در آن روز (همه ی شما) از نعمتهائی كه داشته اید بازپرسی خواهید شد»! چیست؟

فرمود: نعیم نعمتی است كه خداوند برای شما از ولایت ما و حب محمد و آل محمد - صلی الله علیه و آله و سلم - ارزانی داشته است. [2] .

2- حنان بن سدیر از پدرش روایت می كند كه گفت: خدمت امام صادق - علیه السلام - بودم، حضرت طعامی برای ما آورد و ما از آن خوردیم، و مانند آن تا به آن زمان طعامی نخورده بودم، سپس حضرت به من فرمود: ای سدیر؛ طعام ما را چگونه دیدی؟



[ صفحه 245]



عرض كردم: پدرم و مادرم فدایت شوند ای فرزند رسول خدا؛ مانند آن تا به حال نخورده بودم، و گمان هم نمی كنم مانند آن بخورم.

سپس چشمان من پر از اشك شد و گریه كردم.

حضرت فرمود: چه چیزی تو را می گریاند؟

عرض كردم: ای فرزند پیامبر؛ آیه ای در كتاب خدا است.

فرمود: آن آیه كدام است؟

عرض كردم: فرمایش خدا در كتابش: (ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم) «سپس در آن روز (همه ی شما) از نعمتهائی كه داشته اید بازپرسی خواهید شد»!

حضرت خندیدند حتی دندانهای مباركشان آشكار شد سپس فرمود: ای سدیر؛ از طعام پاكیزه و خوشمزه، و از لباس نرم، و از رائحه ی خوشبو سؤال نمی شود، بلكه این اشیاء برای ما خلق شده و ما برای آن خلق شده ایم، و برای اینكه در چهارچوب اطاعت خدا در آنها تصرف كنیم.

عرض كردم: پدرم و مادرم فدایت شوند ای پسر پیامبر؛ پس نعیم چیست؟

حضرت فرمود: محبت و مودت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و خاندان او صلوات الله علیهم أجمعین است، خداوند در روز قیامت در ارتباط با آنها سؤال می كند كه چگونه این نعمت را كه به وسیله ی محبت علی و خاندانش - علیهم السلام - بر شما ارزانی داشتم سپاسگزاری نمودید؟ [3] .


[1] سوره ي تكاثر آيه ي 8.

[2] كنز الفوائد: 405، بحارالأنوار: ج 24 ص 56 ح 27.

[3] تفسير فرات: 23، بحارالأنوار: ج 24 ص 58 ح 32.